Klantenbescherming bij Insures

Bij Insures Vlaanderen vinden we transparantie en eerlijkheid belangrijk. Daarom informeren we je, in lijn met de ‘AssurMiFID-gedragsregels’, over onze dienstverlening, verloning en hoe we omgaan met mogelijke belangenconflicten. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Onze kantoor

Poortakkerstraat 91, 9051 Sint-Denijs-Westrem

054/33.26.41
Verzekeringsmakelaar FSMA 041128 A-cB

De FSMA beheert het register van verzekeringstussenpersonen op het adres Congresstraat 12-14, 1000 Brussel.
Je kunt het raadplegen op www.fsma.be.

Onze verzekeringscategorieën

  • Ongevallen
  • Ziekte
  • Voertuigcasco (behalve spoorwegmateriaal)
  • Casco spoorwegmateriaal
  • Luchtvaartuigcasco
  • Casco zee- en binnenschepen
  • Vervoerde goederen (inclusief koopwaren, bagage en andere goederen)
  • Brand en natuurrampen
  • Schade aan goederen
  • Aansprakelijkheid motorrijtuigen
  • Aansprakelijkheid luchtvaartuigen
  • Aansprakelijkheid zee- en binnenschepen
  • Algemene aansprakelijkheid
  • Krediet
  • Borgtocht
  • Diverse geldelijke verliezen
  • Rechtsbijstand
  • Hulpverlening
  • Levensverzekeringen (niet gekoppeld aan beleggingsfondsen)
  • Bruidsschat- en geboorteverzekeringen (niet gekoppeld aan beleggingsfondsen)
  • Levensverzekeringen (gekoppeld aan beleggingsfondsen)
  • Kapitalisatieverrichtingen
  • Beheer van collectieve pensioenfondsen

Onze verloning

In principe ontvangen we een vergoeding van de verzekeringsmaatschappij, die deel uitmaakt van de premie die je betaalt. Daarnaast kan er een vergoeding zijn die verband houdt met de verzekeringsportefeuille van Insures of met extra taken die we uitvoeren. Wil je meer informatie? Neem dan contact met ons op of bekijk de klantenzone op onze website. In andere gevallen ontvang je een rechtstreekse factuur voor onze diensten.

Ons beleid inzake belangenconflicten

De AssurMiFID-gedragsregels verplichten ons om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten. Hieronder lees je hoe we dit aanpakken.

De “AssurMiFID-gedragsregels” zijn van kracht sinds 30 april 2014. Ze zijn gebaseerd op de wet van 30 juli 2013, die de bescherming van klanten van financiële producten en diensten versterkt, evenals de bevoegdheden van de FSMA. Ook het KB van 21 februari 2014 regelt de toepassing van deze gedragsregels op de verzekeringssector, inclusief het beheer van belangenconflicten.

Welke belangenconflicten?

Insures Vlaanderen heeft mogelijke belangenconflicten geïdentificeerd, waaronder:

  • Situaties waarbij winst of verlies wordt behaald ten koste van de klant.
  • Wanneer Insures andere belangen heeft bij het resultaat van een transactie.
  • Wanneer er financiële prikkels zijn om andere klanten voorrang te geven.
  • Wanneer het bedrijf hetzelfde belang heeft als de klant.
  • Wanneer Insures een vergoeding ontvangt van een andere partij dan de klant.
  • Wanneer Insures een deelneming van 10% of meer bezit in stemrechten of kapitaal van een verzekeringsonderneming (en vice versa).

Welke maatregelen neemt Insures?

Wij nemen verschillende maatregelen om jouw belangen te beschermen, waaronder:

  • Een interne instructienota.
    Een aangepast verloningsbeleid.
  • Beleid dat verzekert dat onze medewerkers alleen bemiddelen voor verzekeringen waarvan ze de essentie kennen en goed kunnen toelichten.
  • Het recht om bij belangenconflicten de dienstverlening te weigeren om jouw belangen te beschermen.
  • Regels over het ontvangen van voordelen.
  • Beleid dat ervoor zorgt dat alle verstrekte informatie correct, duidelijk en niet misleidend is.
  • Indien nodig wordt ons belangenconflictenbeleid aangepast of geactualiseerd.

Wat is de procedure?

Transparantie in specifieke situaties:

Als onze maatregelen in een specifieke situatie onvoldoende bescherming bieden, informeren we je over de aard en bronnen van het belangenconflict. Zo kun je een weloverwogen beslissing nemen. Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op.

Vragen of meer info?

Heb je nog vragen of wil je meer details?
Neem gerust contact met ons op en we helpen je graag verder.